2018



Tehetséggondozó táborban voltunk a SZAKE szervezésében

 

 

2018. augusztus 21.-től 25.-ig Egerben voltunk egy tehetséggondozó táborban. Az ország különböző pontjaiból érkeztek diákok és kísérő tanárok a SZAKE szervezésében a táborba.

A téma művészetekről fiataloknak: a filmkészítés kulisszatitka, a színészmesterség szépségei, zenehallgatás mesterfokon.

Felkérést kaptunk és iskolánk engedélyezésével 8 diószegi tanuló részt vett ebben a táborban. A mindennapi programokban nagyon komoly foglalkozások voltak: színpadi mozgás, egyetemi tanár koreográfus vezetésével, színészmesterség tanulása jeles színművész előadásában, és vizuális kultúraoktatás az őskortól napjainkig bemutatva dióhéjban médiatanár által.

Napközben mindig volt szabad program, mikor Eger városának csodálatos történelmi épületeit, műemlékeit fedeztük fel; például a Bazilikát. Ahol tárlatvezetés mellett sok érdekes dolgot tudtunk meg építtetését illetően, lekísértek a kazamatába is, amely ámulatba ejtett bennünket.

Az Egri várban nagyon szép ismertetőt hallgattunk meg, ahol bemutatták a vár történelmét, és hős korszakát.

Esténként közös foglalkozások voltak ahol a jókedv és a kacagás jelen volt a ki mit tudon és a zenés, játékos feladatokon.

Barátságok születtek, nagyon jó volt minden együtt eltöltött pillanat, a közös séták, étkezések, és a nagy riadalmat okozó denevérhajkurászás.

Reméljük, hogy lesz még ilyen tábor, ahol szeretnénk ismét aktívan részt venni, és tanulni különböző művészetekről melyek színesítik tudásunkat.

Köszönjük kísérő tanárunknak: Cserős Imre tanár úrnak, és Monokiné Kovács Csilla szülőnek, hogy önzetlenül részt vettek velünk a foglalkozásokon, és gondoskodtak rólunk.

 

 

 

Készítette: Monoki Klaudia

                  Újlaki Rebeka

 

 

 

 

 

Debrecen, 2018. 09. 10.


Iskolánkból a 11.C osztály vett részt az az Ifjúsági Ház által szervezett Esélynapon 2018.09.20.-án. A diákok elé egy új programsorozat tárult, amelyben lelkesen és aktívan rész vettek és sokat tanultak az elfogadásról, arról, hogyan tudnak a fogyatékkal élő embereken segíteni.

 
 
 



Tehetségprogram  jelző  ív

Program neve:

ÉLJ MÁS SZENVEDÉLLYEL!

 

Program célja:

A pályázat célja, hogy a fiatalok a drog helyett más alternatívát, jó szenvedélyt mutassanak be társainak!

 

Beválogatás bemutatása:

Kóka Tamás Dominik 11.B osztályos tanulót informatikából tanítom három éve. Átlag feletti tehetsége, kötelességtudata és felelős gondolkodása alapján esett rá a választásom a kiírt pályázat olvasásakor.

 

Gondozás bemutatása:

Az elképzelés kidolgozása – személyes konzultációk alkalmával

Elvi döntések – személyes konzultációk alkalmával

A fejlesztési program, előzetes kontroll – közösségi felületen

A produktum minőségi ellenőrzése – közösségi felületen

Várható eredmények – közösségi felületen

 

Hatásvizsgálat bemutatása:

Korábbi, hasonló témájú pályaművek áttekintése, az adaptáció lehetőségének mérlegelése, a kivitelezési technikák és a személyes művészi érték hozzáadásának lehetőségei.

Tamás egy átlagos, tudatmódosító szerekkel nem élő középiskolás, aki ismeri a saját korosztályát, így hitelesebben tud bemutatni eszközöket a drog alternatívájaként.

 

Óraszám:

9 óra

 

Résztvevők:

1. Kóka Tamás Dominik

2. Örvendi Balázs

 

Megnevezés:

(Nem kívánt rész törlendő!)

Tehetséggondozás

Egyéb:

Mellékletek: 3 db kép (.jpg) és a pályamű (.mp4).

(forrás:internet,  Kóka Tamás Dominik saját archívuma)

 

 

               

 






2017


Rendezvényszervezés

 

 

Hagyománnyá vált iskolánkban a Jótékonysági Gála megszervezése. Ezen műsor alkalmával megismerhetjük és csodálhatjuk tanulóink kimagasló tudását a zene és a tánc világában. A 2016/2017-es tanévben 2017. 04. 06-án került megrendezésre a Diószegi Gála, már 4. alkalommal.

 




A Zsebpénzügyes vetélkedőről

 

Csapattagok:

Kovács Enikő 11.B

Nagy Olívia  11.B

Ozsváth Fruzsina 11.B

 

Első internetes forduló: 2017. okt. 27-én volt, ahol 35. helyen továbbjutottunk a második fordulóba.

Második internetes forduló: nov. 19-23 között, ahol 13. helyen bejutottunk az országos döntőbe az első 21 csapat közé.

Harmadik döntő forduló: 2017. dec. 9.-én Budapesten volt, ahol sajnos nem értünk el dobogós  eredményt.

 

 

 

 

Tehetséggondozás a 9.-es osztályokban

 

Iskolánkban, a Diószegi Sámuel Baptista Szakgimnázium és Szakközépiskolában nemcsak a gyengébb képességű tanulók felzárkóztatásának van nagy hagyománya, hanem a tehetséggondozásnak is. Az intézményünkbe bekerülő 9. évfolyamos diákokkal egy íráskészségre, illetve szövegértésre fókuszáló feladatlapot töltünk ki, melynek eredménye sokat segít abban, hogy a tanulókkal személyre szabott módon, képességeiknek megfelelően tudjunk dolgozni.

Az 1.9 SZA osztály 2017. szeptemberében kezdte meg tanulmányait: egy olyan, 25 főből álló szakközépiskolai osztályról van szó, ahol a diákok a szakács szakmát sajátítják el. A Kommunikáció és magyar tantárgy keretében nyílik lehetőségem arra, hogy oktassam őket, heti 4 órában. A felmérő feladatlap javítása meglepő eredményt hozott. Sajnos, a több éves szakmai tapasztalat azt mutatja, hogy a szakközépiskolai osztályokba járó gyerekek inkább felzárkóztatásra és korrepetálásra szorulnak – itt azonban meglepően szép eredmények születtek. 3 tanuló esetében volt szükség az íráskészség és a szövegalkotás terén korrepetálásra, hogy társaikkal azonos szintre kerülhessenek. A szép teljesítményt produkáló gyerekek közül is kiemelkedett 6 tanuló, akikkel azóta is külön foglalkozások keretében  - általában órák után – foglalkozom.

A tehetségdiagnosztika csak akkor érheti el a célját, és akkor nevezhető valóban sikeresnek, ha folyamatos a felfedezett tehetségek gondozása. Nem mindig könnyű az egyébként jó képességekkel rendelkező tanulókat motiválni, hogy vegyenek részt a foglalkozásokon; ebben az osztályban viszont sokat segített az, hogy a kis csapat tagjai között jó barátság alakult ki. A fejlesztő órákon mindig különleges, fejtörésre és a logika alkalmazására serkentő feladatokat viszek be, illetve olyan játékos feladványokat, amelyek esetében szinte észre sem lehet venni, hogy valójában a gyerekek képességeinek fejlesztését szolgálják. A hatásvizsgálathoz most, az 1. félév lezárása után tervezek egy újabb, az év elejihez hasonló kompetenciákra összpontosító feladatlapot íratni az osztállyal, hogy lássam, mennyire volt hatékony az általam folytatott felzárkóztatás, illetve fejlesztés.

Úgy gondolom, a tehetséggondozó programok nélkülözhetetlen a mai oktatási rendszerben, és sokat segíthetnek abban, hogy megakadályozzuk a lemorzsolódást.

 

Zsíros Tünde

szaktanár

Debrecen, 2018. 01. 25.

 

 

 

Tehetséggondozás az „informatikusoknál”

 

Az informatika munkaközösségi tehetséggondozás minden esetben azt a célt tűzi ki maga elé, hogy az iskolába járó tehetséges tanulók tehetségét a kolléga személyesen megismerve és arra odafigyelve formálja pedagógiai munkáját. A munkaközösség tehetséggondozása tantárgyakra fókuszál. Hatékonyságukat, eredményességüket a tehetséggondozó kollégák leggyakrabban a tehetséges tanulók tanulmányi teljesítménye –a különböző iskolákba, egyetemekre történő felvételi gondozásuk, a tantárgyi tanulmányi versenyeken elért sikereik, megszerzett okleveleik, bizonyítványaik– alapján mérik. A tehetséget az iskolába való bekerüléskor, valamint tanulmányaik végzése alatt folyamatosan azonosító, és a képességtöbblet alapján az úgynevezett, jó értelemben vett „szegregáló” tehetséggondozó modell alapján működtetjük. A modell lehetséges előnyei és hátrányai:

  • erősebb, motiváló tanulóközösség – az erős mezőnyben eltűnő kiválóságérzés,
  • gyors haladási tempó – felzárkóztatásra, korrekcióra kevesebb lehetőség,
  • tantárgyi területen megjelenő többlettudás – a fokozott tantárgyi terhelés miatti stressz és "beszűkülés".

Ugyanakkor megjelenik a munkaközösségen belül az „integráló" tehetséggondozás, hiszen iskolánkban a tehetség nem a beiskolázás feltétele, de mégis megvannak az eszközök, az akarat és a szakértelem ahhoz, hogy a tehetségeket azonosítsuk, és segítsük. Eredményeket így a munkaközösség tagjai magasabb szintű differenciálással, irányzott órarend- és csoportbontással, valamint speciális pedagógiai technikákkal érnek el. A modell lehetséges előnyei és hátrányai:

  • a tehetséges gyerekek természetes közösségek tagjai – a tehetségesekre jutó idő, energia, és szakértelem a pedagógus kvalitásaitól függ.

A fenti kategóriák természetesen általánosítások. Különböző kollégák egyéni pedagógiai koncepciójuk, és filozófiájuk szerint a fenti elemeket különböző mértékben alkalmazhatják, ötvözhetik.

A felzárkóztató tevékenység célja csökkenteni a szegénységből és kirekesztésből adódó, az iskolákban felhalmozódó hátrányokat, a tanórán kívüli foglalkozás eszközeivel segíteni a tanulók adott irányú fejlődését, a diákok önmaguk képességeibe vetett hitét erősíteni, és a tanórán kívüli segítő munkával támogatni tanulmányi előrehaladásukat.

További cél: hozzájárulni a tanulók képességeinek kibontakoztatásához, s ahhoz, hogy fiatal felnőttként értelmes tevékenységek mentén kapcsolódjanak be a társadalmi munkamegosztásba, azaz teljes jogú polgárként kapcsolódjanak be a társadalom életébe. Szubjektív szükségletfelmérés alapján a felzárkóztatás tantárgyi és szociális kompetenciák terén szakkör jelleggel történik. A diákok szegénysége a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben koncentráltan jelentkezik, jellemző hogy nem igazán jól szervezettek a tanulók egész iskolai pályafutását segítő szolgáltatások. Mindezek nyomán az egyenlőtlenség nő, vagy nőhet. Az iskolákban sokszor kudarcos, frusztrált, dacoló helyzetbe sodródnak a hátrányos, vagy más szocializációs utat járó gyerekek. A fejlődési esélyegyenlőség támogatása érdekében terveztük meg azt az informatika érettségire felkészítő szakkört, amelynek nem rejtett célja, hogy az érettségi szintjéhez zárkóztassa fel az iskola diákságának leszakadó rétegeit. Ugyanakkor a tárgyi tudáson kívül a közösségi érzést, a nemzetiségi-etnikai identitástudat megerősítését is szeretnénk megadni a résztvevőknek.

Az informatika munkaközösséget alkotó szaktanárok a tehetséggondozás és a felzárkóztatás kérdéskörét összekapcsolva, hosszú távú stratégiát kidolgozva évekkel ezelőtt (2014-ben) úgy döntöttek, a kötelező benntartózkodás terhére szakkör jelleggel ECDL vizsgára felkészítő tanfolyamokat fognak tartani úgy, hogy a gyerekek szüleinek ne kelljen fizetni a tanfolyam díját (kizárólag a szükséges költségeket). Az iskola vezetése akkor üdvözölte az elképzelésünket, és a tanfolyam rezsiköltségeinek átvállalásával támogatta a kezdeményezést. Az informatika munkaközösség tagjai el is elkezdték szervezni a tanfolyamokat, melyek költsége így már vállalhatónak bizonyult a szülők számára.

Időközben megváltozott az érettségi vizsga rendszere is. A szakgimnáziumi képzés résztvevői tanulmányuk lezárását követően kötelesek az ötödik érettségi vizsgatárgynak a tanult szakma tantárgyaiból összeállított tárgyat választani. Így meglehetősen lecsökkent azon tanulók száma, akik informatikából szeretnének érettségi vizsgát tenni.

Azon gyerekek számára viszont javasoljuk az informatika érettségit, akik valamilyen részképesség-zavar miatt egy (vagy több) kötelező érettségi tárgy vizsgája alól felmentést kapnak, így választaniuk kell egy (vagy több) további tantárgyat helyette.

A munkaközösség stratégiai elképzelése az lett, hogy az ECDL bizonyítvány megszerzését a diákok lehetőleg már kilencedik évfolyamon kezdjék meg. Így két év alatt megszerezhetik a bizonyítványt, amely egy stabil alapot jelenthet a középszintű informatika érettségi számára. A következő tizenegyedik évfolyamon a diákoknak lehetősége lesz fakultáció (szakkör) keretében felkészülni a hasonló jellegű, de mégis más ismeretanyagot számon kérő érettségi vizsgára, és a tanév végén a rendes érettségi vizsga megkezdését megelőző év végén teljesíthetik az érettségi követelményeit.

Mint bebizonyosodott, sikeresen kapcsoltuk össze a tehetséggondozás és a felzárkóztatás tevékenységkörét, és ezen túl több pozitív hozadéka is lett a kezdeményezésünknek:

  • egy jól működő, az iskola külső megítélését javító „szolgáltatás” életben tartása,
  • tanfolyam helyett szakkör beindításával, az anyagi terhek mérséklésével, a tanulóknak egy nem kötelezően előírt készség megszerzéséhez juttatása,
  • az SNI-s gyerekek rendes érettségi vizsga terhelésének a lehetőségekhez mért csökkentése,
  • minden kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanuló igény szerint történő ECDL bizonyítványhoz jutásának elősegítése.

Hiszek benne, hogy az iskola ezen kezdeményezés hatására is közelebb került ahhoz, hogy ne csak egy oktatási hely legyen, hanem közösségi tér funkciót is betöltsön.

Kitartó és állhatatos marketingmunkánknak köszönhetően sikerült elérni, hogy a szintén baptista fenntartású EURO Gimnázium diákjai is rendszeresen, az iskolánkban működő ECDL központba tegyék le soron következő vizsgáikat. A két iskola közötti szálak szorosabbra fonódása mellett talán ezzel is tettünk egy lépést az ECDL központ folyamatos akkreditációs terhének a csökkentése felé.

                                                                                              Branda Tamás

 

 

 

I. Hajdú-Bihar Megyei Középiskolai Szépíró Versenyen

 

2017.március 27.-én az I. Hajdú-Bihar Megyei Középiskolai Szépíró Versenyen vettünk részt.

         Oláh Dorina 9.B, Zováth Fanni 9.B és Setét Fatime 11.E osztályos diákok vettünk részt ezen az érdekes megmérettetésen. A Debreceni SZC Povolny Ferenc Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolájában volt a verseny. Nagyon kedvesen fogadtak minket. Először tartottak egy megnyitót. Miután vége lett, elhelyeztek minket évfolyam szerint a tantermekbe. Aztán az volt a feladat, hogy kaptunk egy szöveget, ami egy oldalas volt. Le kellett másolni. 45 percünk volt lemásolni a szöveget. Aztán kb. fél óra múlva eredményhirdetés volt. Évfolyam szerint hirdettek eredményeket.

          Oláh Dorina a 3. kategóriában 3. helyezést ért el. Zováth Fanni és Setét Fatime emléklapot kaptak. Felkészítő tanárunk: dr. Dósáné Gargya Tünde tanárnő volt.

Jövőre is szeretnénk részt venni ilyen versenyen!

                                                                                                          Oláh Dorina

                                                                                                   9.B osztályos tanuló

 

 

 

 

 

 

 2016

 

XIII. Középiskolások Közlekedésbiztonsági Kupája

 

Városunkban, a debreceni Nagyerdőn 2016. április 12-14. között rendezték meg a XIII. Középiskolások Közlekedésbiztonsági Kupája Országos Döntőjét.

 

Iskolánk csapata:

Geréb Balázs 9. A. – kerékpáros

Bacskai Zoltán 10. A. – motoros

Molnár Dániel 1. 13. ASZ. –személygépkocsi

kategóriákban mérette meg magát.

 

A rangos versenyen, a 20 csapat között, színvonalas vetélkedésüket követően

- és rangos közlekedési szakemberektől több, külön dícséretet is begyűjtve –

KÜLÖNDÍJAT kapott.

Felkészülésüket, versenyzésüket Dudás László műszaki-szaktanár segítette.

 

Linkek:

https://www.youtube.com/watch?v=s9Vub1shSOQ&feature=player_embedded

http://www.dehir.hu/debrecen/kerekparral-motorral-es-autoval-is-versenyeztek-a-diakok-debrecenben/2016/04/13/

http://www.haon.hu/bringaval-motorral-autoval-le-a-kalappal-az-elott-aki-vegigment-az-akadalypalyakon/3044692

 

 

 

Implom József Országos Helyesírási Verseny

 

A verseny felkészüléséhez kaptam kb. 12 feladatlapot. Már aznap megcsináltam a lapokat.

Minden nap gyakoroltam dr. Dósáné Gargya Tünde tanárnővel. A feladatlapokat átnéztük, kijavítottuk és megbeszéltük. Kaptam internetes feladatokat is. Azok a korábbi versenyek feladatai voltak. Azon a héten, amikor a verseny volt, nem kellett iskolába mennem. De minden nap bejöttem pár órát gyakorolni, átnézni a feladatokat.

A verseny első napján beutaztunk Gyulára. Aznap elfoglaltam a szállást. A 104-es szobát kaptam. A szobába én érkeztem meg először, így szabadon választhattam ágyat. Kipakoltam a fontosabb dolgaimat, majd pihentem, Este öt óra körül megérkezett az egyik szobatársam. A vacsora helyszínéhez menet összeismerkedtem vele. Megvacsoráztunk, majd visszamentünk a szállásra. A kollégiumi szállás kissé szokatlan volt számomra. Sosem voltam még ilyen helyzetben, hogy többedmagammal legyek egy szobában,

Az este folyamán mindenki megérkezett.

Másnap reggel nyolckor volt a megnyitó, a városházán. Kilenckor kezdtük a tollbamondás írását. Most először rádió diktált. A tempó gyors volt, így a tollbamondást nem számolták bele, nem pontozták. A feladatlap feladatai elég nehezek voltak, de megoldottam az összes feladatot. Másnap eredményhirdetés volt. Tizenharmadik helyezést értem el.

Jövőre mindenképp szeretnék indulni, mivel most már ismerem a verseny menetét, és hogy milyen feladatok várhatóak. Jó volt itt lenni! Nagy élmény volt számomra megyei 1. helyezettként részt venni a Kárpát-medencei döntőben részt venni.

 

Debrecen, 2016. február 26.

 

                                                                  Fehér István

 

 

 

 

 

2015

 

XII. Középiskolások Közlekedési Kupája megyei forduló

 

A Hajdú-Bihar Megyei Balesetmegelőzési Bizottság 2015. április 10-én a debreceni Diószegi Sámuel Közép- és Szakképző Iskolában rendezte meg a Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa 2015. évi megyei döntőjét.

A vetélkedőn a középfokú oktatási intézmények háromfős csapatai három kategóriában (kerékpár, segédmotoros-kerékpár, személygépkocsi) versenyeztek egymással, akik kategóriájuknak megfelelő KRESZ tesztlapot töltöttek ki.

Az elméleti forduló mellett a kerékpárosok ügyességi feladatokat hajtottak végre, míg a mopedesek és a személygépkocsival versenyzők közúti forgalomban mérték össze tudásukat.

A versenyen kategóriánként a legjobb eredményt elért versenyzők 2015. áprilisában Egerben az országos vetélkedőn képviselik majd Hajdú-Bihar megye középiskolásait.

Iskolánk csapata a verseny megyei fordulójában, Csapat kategóriában 3. helyezést ért el.

 

 

 

 

 

 

Tehetséggondozás