Üdvözöljük iskolánk weboldalán

ERASMUS+ KA229

Erasmus+ KA-229 BRIGHT SCHOOLS FOR A BRIGHT AGE

2. mobilitás : Észak-Macedónia Kumanovo 2022. szeptember 18-szeptember 25

A helyszín Észak-Macedóniában volt Kumanovo városában, ami a fővárostól-Szkopjétól kb. 40 km-re található. A Satelit szállodában szálltunk meg a török és a román résztvevőkkel együtt. Itt zajlott minden prezentáció és innen indultunk kirándulni.

1.      nap

A partneriskolák prezentációját néztük meg, melyben bemutatták országukat, városukat, iskolájukat. Ezt követően az iskola tornatermében üdvözölt minket igazgatónő. Sajnos az iskolát megnézni nem tudtuk, mivel az egész tanév online folyik az iskola teljes felújítása miatt.

Az iskolában mezőgazdasági képzés is folyik, és ezen belül méhészkednek, a terület oktatója tartott számunkra egy rövid ismertetőt, diákok is beöltözhettek és a kaptárak közé mehettek. Ajándékként kaptunk egy doboz mézet.

Kumanovoban tettünk egy sétát, a koordinátor tanárokat fogadta a polgármester helyettes a Városházán. Közös ebéd után tértünk vissza a szállásunkra, ahonnan este 7-kor indultunk egy közös vacsorára.

2.      nap

Csodálatos helyre kirándulhattunk, vendéglátóink elvittek a Matka-kanyonba, ami tulajdonképpen egy mesterségesen víztározó, a Treska folyó felduzzasztásával 1937-ben jött létre. A folyón egy 30 perces hajókázásnak is örülhettünk, előtte egy interaktív múzeumba mehettünk be, ahol sok érdekes információt megtudhattunk az elektromos áram előállításáról és felhasználásáról.

A kanyonból Szkopjéba mentünk, a közös ebéd és egy belvárosi séta után visszatértünk Kumanovoba.

3.      nap

Reggel korán indultunk Ohridba, ahol a 905-ben Szent Naum által alapított kolostort tekintettük meg a tó partján. A belső udvaron van egy szép ortodox templom és egy kialakított kis teraszos rész, ahonnan csodálatos panoráma nyílik a tóra. Maga a tó és környéke is gyönyörű. Itt ebédeltünk és innen folytattuk utunkat a „Csont Öbölbe”. A ’Bay of Bones’ egy őskori régészeti lelőhely, Krisztus előtt 1200-700-ig nyúlik vissza és az egyik legnagyobb ilyen jellegű őskori település lehetett Európában. Egyedi élmény, hogy az egész a vízen áll, cölöpökön, pont a lelőhely felett, mivel az eredeti település is cölöpökön állt.

4.      nap

Folytattuk a prezentációkat, nemzeti ételek, hagyományok, szokások bemutatásával. Ezt követően kirándulást tettünk Kriva Palanka-ba, ahol a Szent Joachim ortodox kolostort nézhettünk meg, amit a 12. században alapítottak. Kumanovoi ebédünk után igyekeztünk vissza a szállásra, hogy a matematika prezentációkat még gyakoroljuk, illetve a táncot, amit pénteken mutatott be minden nemzet.

5.      nap

Minden iskola bemutatta, hogy milyen digitális eszközöket használnak matematika órákon. Kahoot platformon közösen részt vettünk egy kvízben és betekintettünk egy macedón online matematika órára is.

A prezentációk, kvíz után Szkopjéban múzeumlátogatáson voltunk majd a régi bazárt tekintettük meg.

A délután mindenki számára nagyon érdekes volt, hiszen minden nemzet népviseletben táncolt. Diákjaink Hajdúsági táncot adtak elő. Közös tánc is volt és megkóstolhattuk a macedón nemzeti ételeket is: tavche gravche (hagymás, fűszeres sült bab) turli tava (zöldséges húspörkölt)dolmades (rizzsel, hússal töltött szőlőlevél)trelece (tejpite) és a többit.

A hetet sok-sok közös fotóval, tánccal zártuk. A nap végén megkaptuk a díszes oklevelet, amely a részvételt igazolta és az iskola ajándékát.

6.      nap

Az utolsó napot Szkopjéban töltöttük, városnézéssel, közös ebéddel. Diákjaink voltak az idegenvezetők, angol nyelven kellett a várost és egy-egy nevezetességet bemutatni. Így kulturális, történelmi ismereteink bővültek, és tovább gyakorolhattuk az angol nyelvet.

Sok élménnyel gazdagodtunk, kulturális, történelmi, földrajzi, vallási ismereteink bővültek és persze folyamatosan használtuk az angol nyelvet.

Iskolánkat képviselték:

Kólya Alexandra Viktoria és Kun Petra: 11.C   Hermeczi Erika 11. D  Berki Tamás és Sztrohár László 10. A  Asztalos Bálint, Brutóczki Dániel, Sass Péter és Szűcs Ákos 12. A osztályos tanulók.