2017. augusztus
* 4027 Debrecen, Böszörményi út 23-27.
( 52/532-083
OM azonosító: 100563
www.dioszegidebrecen.hu
Diószegi Sámuel Baptista Szakgimnázium és Szakközépiskola
Önértékelési szabályzat
1. Jogszabályi háttér, útmutatók
1.1. Jogszabályok
1.2. Útmutatók, programok
2. Az önértékelés célja
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény deklarálja, hogy a minőség javítása érdekében szükség van a pedagógusok munkájának külső, egységes kritériumok szerinti ellenőrzésére és értékelésére. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés részét képező intézményi önértékelés területeit, szempontjait, módszereit és eszközrendszerét az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott standardok alapján azonosítjuk és végezzük.
Az intézményi önértékelés eredményét az intézményvezető küldi meg a fenntartó részére.
Az intézményi önértékelés keretében az intézmény ötévente teljes körűen értékeli saját pedagógiai munkáját. Az intézményi önértékelés részeként kétévente sor kerül az intézmény pedagógusai, valamint az intézményvezetői megbízás második és negyedik évében az intézményvezető intézményen belüli értékelésére.
2.1. Az intézmény minőségpolitikája
Az iskolában folyó oktató munka alapelveit, célkitűzéseit pedagógiai programunk tartalmazza részletesen. Ennek alapján munkánk minőségügyi alapelveit az alábbiakban fogalmazzuk meg:
ü az iskolai nevelő-oktató munkánk célja olyan értékek közvetítése, melyek a tanulók személyiségére, tanulmányi eredményeire, jövőjére, a családra, a társadalmi környezetre is pozitív hatást gyakorolnak,
ü ezen értékek közvetítése a tananyagon, a személyes példamutatáson az iskola egészén keresztül történik,
ü nevelésünk keresztyén szellemű, és a személyiség harmonikus fejlesztését szolgálja,
ü iskolánk nyitott a társadalmi és oktatáspolitikai változásokra,
ü célunk, hogy tanulóink a társadalom művelt és egészséges tagjai legyenek,
ü szakképzésünkben a munkaerő-piaci igényekhez rugalmasan alkalmazkodó ismereteket közvetítünk,
ü az iskola dolgozói elkötelezettek a minőségi munka, a folyamatos intézményfejlesztés, a partnerközpontú működés iránt.
Az intézmény egészében úgy építi ki és működteti a minőségkezelés szerkezetét, hogy az a fentieket segítse.
3. Az önértékelési szabályzat célja és területei
3.1. Az önértékelés célja
Az intézményi átfogó önértékelés célja, hogy a pedagógusra, vezetőre, valamint intézményre vonatkozó intézményi elvárások teljesülésének értékelése alapján a pedagógus és a vezető önmagára, valamint a vezető a nevelőtestület bevonásával az intézményre vonatkozóan meghatározza a kiemelkedő és a fejleszthető területeket, majd erre építve fejlesztéseket tervezzen, a fejlesztési feladatait Intézkedési tervben rögzítse, szervezeti és egyéni tanulási, önfejlesztési programokat indítson, hogy azután az újabb önértékelés keretében vizsgálja a programok megvalósításának eredményességét.
3.2. Az önértékelés kulcsterületei
Az önértékelés mindhárom szinten (pedagógus, igazgató, intézmény) az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzéssel (tanfelügyeleti ellenőrzés) összhangban történik, így az értékelési területek és szempontok megegyeznek. Az értékelés alapját a pedagógusminősítés területeivel megegyező területekhez, a pedagóguskompetenciákhoz kapcsolódó általános elvárások, a pedagógusok minősítésének alapját képező indikátorok alkotják.
3.2.1. A pedagógusok önértékelésének területei
3.2.2. Az intézményvezető önértékelésének területei
3.2.3. Az intézmény önértékelésének területei
Az egyes területek tartalmi definíciója, részletes kulcsjellemzői, a területhez kapcsolódó önértékelési szempontok és elvárások, módszertana és eszközei, valamint folyamatának részletes leírása a megvalósítás részben kerülnek meghatározásra.
4. Az önértékelési program tervezési folyamata
4.1. Előkészítés
4.1.1. Belső Önértékelési Csoport
Csoport vezetője: Dr.Csigéné Beke Katalin reál igazgatóhelyettes
Létszáma 5 fő
Tagjai:
Csige Dóra tanár, DÖK patronáló tanár
Tiliczky Andrea tanár, szakszervezeti megbízott
Cziberéné Ferenzi Mária tanár
Csekéné Molnár Erika tanár
Fedor László szakoktató/tanár
Kibővített csoport:
A feladat összetettsége megkívánja a kibővített csoport működését, melynek tagjai az öt fős önértékelési csoport tagjain kívül a munkaközösségek vezetői és az intézmény vezetése.
4.1.2. A belső önértékelési csoport feladata a közreműködés
4.2. Tervezés
4.2.1. Az intézmény ötéves önértékelési programjának tervezése
Az öt évre szóló önértékelési programban az intézményvezető meghatározza
Az önértékelési program tartalmazza
Az önértékelési program elkészítésekor figyelembe kell venni a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet intézményi önértékelésre vonatkozó előírásait.
4.2.2. Éves önértékelési terv készítése
Az ötéves önértékelési programban foglalt feladatok megvalósítása az adott tanévre vonatkozó éves önértékelési terv szerint történik.
Az igazgató az önértékelési programban rögzítetteknek megfelelően delegálhatja az éves tervezési feladatot a belső önértékelési csoport tagjainak, akik az önértékelési programban előírt feltételek szerint meghatározzák az adott tanévben elvégzendő önértékelési feladatokat.
Az éves önértékelési terv tartalmazza
Az iskolában létrehozott belső önértékelési munkacsoport, vezetőjének és tagjainak tanévenként kerül sor a megbízatásuk megújítására.
5. Az intézményvezető, valamint a belső értékelési munkacsoport által végzendő feladatok, illetve, hogy mely feladatokba milyen feltételek és eljárásrend szerint vonhatók be további kollégák
a) Az intézményvezető feladatai
ü a belső önértékelési munkacsoport létrehozása,
ü megbízza a belső önértékelési csoport tagjait,
ü gondoskodik a munkacsoport tagjainak képzéséről,
ü gondoskodik a belső dokumentálás szabályainak kialakításáról,
ü biztosítja az önértékelési folyamat feltételeit,
ü folyamatos segítségadás és jogszabályfigyelés,
ü gondoskodik arról, hogy valamennyi munkatárs ismerje és betartsa a folyamatok eljárásrendjét.
b) A belső önértékelési munkacsoport feladata a közreműködés
c) További kollégák bevonása
ü szükség szerint történik, mely során a feltételeket és az eljárásrendet a feladat(ok) jellege határozza meg.
5.1. A megvalósításra (óralátogatások, interjúk, kérdőíves felmérések szervezésére és lebonyolítására), az önértékelés értékelésére, minőségbiztosítására vonatkozó eljárásrendek és általános szabályok
Az alcímben megfogalmazottakat az Iskola Önértékelési szabályzatában összegeztük.
6. Az önértékelés megvalósítása
6.1. A pedagógus önértékelése
A pedagógusok önértékelésének célja a tanfelügyelethez hasonlóan a pedagógusok nevelő-oktató munkájának fejlesztése, a kiemelkedő és a fejleszthető területek meghatározásával. Az önértékelését a tanfelügyeleti ellenőrzést megelőzően kell elvégezni, ugyanakkor az önértékelés önmagában is fontos eleme a folyamatos minőségfejlesztésnek, ezért a pedagógusok önértékelésének kétévenként meg kell történnie. Amennyiben az igazgató, igazgatóhelyettes munkakörének része óra vagy foglalkozás tartása, úgy rájuk is kiterjed a pedagógus önértékelés.
A pedagógusok önértékelésének területei és szempontjai megegyeznek a külső tanfelügyeleti ellenőrzéssel. Az értékelés alapját a pedagógusminősítés területeivel megegyező területekhez, a pedagóguskompetenciákhoz kapcsolódó általános elvárások, a pedagógusok minősítésének alapját képező indikátorok alkotják.
Az önértékelést megelőzően az intézmény a pedagógiai programban rögzített céljaiknak, valamint saját pedagógus (teljesítmény) értékelési rendszerüknek megfelelően értelmezi az általános elvárásokat, és az így kapott, pedagógusokkal szembeni intézményi elvárásrendszert rögzítik a Hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerben, amely azt elérhetővé teszi az érintett pedagógusok számára.
A pedagógusok önértékelését az éves önértékelési tervben megjelölt felelősök és az informatikai rendszer támogatja, amely lehetővé teszi az értékelés során összegyűlt tapasztalatok, információk rögzítését, valamint összekapcsolását az önértékelés során tett megállapításokkal.
Az önértékelés eredményére alapozva a pedagógus a vezetővel egyeztetve két évre szóló egyéni önfejlesztési tervet készít.
6.2. Az önértékelés egyes területeinek szempontjai, általános és az intézményi elvárás-rendszerben rögzített elvárásai
Az önértékelés elvégzéséhez szükséges interjú- és kérdőívminták- az iskola önértékelési programjának melléklete.
7. Az önértékelés ütemezése
7.1. Pedagógusértékelés - kétévenként
ü minősítésre jelentkezők;
ü gyakornokok;
ü a keret feltöltése munkacsoportonként arányosan.
ü A: szakos kolléga (szakhoz közeli, ha nincs szakos) – óralátogatás
ü B: nem szakos kolléga – dokumentum-elemzés
ü C: nem szakos kolléga – interjúk, kérdőíves felmérések
Az A és B értékelők legalább 5 év szakmai gyakorlattal rendelkezzenek. Az értékelt pedagógus javaslatot tehet az értékelésében részt vevőkre, amit lehetőség szerint a beosztásnál figyelembe veszünk.
7.2. Vezetők – a 2. és 4. évben
ü A: interjúk
ü B: kérdőívek
7.3. Intézményi – ötévenként
7.4. Összegző értékelések
Szintek |
Pedagógus |
Vezető |
Intézmény |
Mód-szerek |
1. Dokumentumelemzés |
1. Dokumentumelemzés |
1. Dokumentumelemzés |
a) Az előző pedagógus- ellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó értékelőlapjai |
a) Az előző vezetői ellenőrzés (tanfelügyelet, szaktanácsadó) és az intézményi önértékelés adott vezetőre vonatkozó értékelőlapjai |
a) Pedagógiai program |
|
b) Az éves tervezés egyéb dokumentumai |
b) Vezetői pályázat |
b) Szervezeti és működési szabályzat |
|
c) Óraterv |
c) Pedagógiai program |
c) Egymást követő két tanév munkaterve és az éves beszámolók |
|
d) Egyéb foglalkozások tervezése (szakköri napló, egyéni fejlesztési terv stb.) |
d) Egymást követő két tanév munkaterve és az éves beszámolók |
d) Továbbképzési program, beiskolázási tervek |
|
e) Napló |
e) Szervezeti és működési szabályzat |
e) Házirend |
|
f) Tanulói füzetek |
|
f) Kompetenciamérések eredménye öt tanévre visszamenőleg |
|
2. Óra-/foglalkozáslátogatás |
2. Interjúk |
g) Pedagógus-önértékelés eredményeinek összegzése |
|
3. Interjúk |
a) vezetővel |
h) Az előző intézmény-ellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi önértékelés értékelőlapjai |
|
a) pedagógussal |
b) fenntartóval |
i) Megfigyelési szempontok – a pedagógiai munka infrastruktúrájának megismerése |
|
b) vezetőkkel (igazgató, igazgatóhelyettesek) |
c) vezetőtársakkal |
j) Elégedettségmérés |
|
4. Kérdőíves felmérések |
3. Kérdőíves felmérések |
2. Interjúk |
|
a) önértékelő |
a) önértékelő |
a) vezetővel – egyéni |
|
b) szülői |
b) nevelőtestületi |
b) pedagógusok képviselőivel – csoportos |
|
c) munkatársi |
c) szülői |
c) szülők képviselőivel – csoportos (SZMK) |
|
d) tanulói |
|
|
8. Az önértékelés módszerei és eszközei
9. A dokumentumok tárolása
Az önértékelés, szaktanácsadás, tanfelügyeleti és szakértői ellenőrzés dokumentumait a személyi anyag részeként tároljuk:
Az intézményi értékelések dokumentumait iktatjuk és a titkárságon tároljuk. Az összegző értékelést, az éves önértékelési tervet és az ötéves önértékelési programot megjelenítjük:
10. Nyilvánosság, hozzáférhetőség
Az összegző értékelés egyéni hozzájáruló nyilatkozatok alapján részben vagy egészben nyilvánosságra hozható (honlapon megjeleníthető).
Az értékelések a belső önértékelési munkacsoport tagjai, valamint az intézményvezetés és a személyi anyagot kezelő munkatárs számára hozzáférhetők. Biztosítani kell a hozzáférést – kérés esetén – az alábbi külső személyek számára: szaktanácsadó, tanfelügyelő, szakértő, fenntartó. Kérés esetén az intézményvezető tájékoztatást nyújthat az értékelésben részt vevő felek részére az eredményről (az önfejlesztési tervben foglaltak értékelése érdekében).
Jelen szabályzatban nem normalizált kérdésekben a 1. pontban felsorolt útmutatók alapján járunk el.
11. Az Önértékelési szabályzat nyilvánossága
Az Önértékelési szabályzatot az iskola honlapján közzétesszük.
Az érdeklődők számára az igazgató vagy az igazgatóhelyettesek tájékoztatást adnak.
Hatálybalépés: 2015. szeptember 1.
Debrecen, 2017. augusztus 31.
P. H.
Balogh Péter
igazgató